مبلمان

اندازه استاندارد صندلی های بزرگسال

اندازه استاندارد صندلی های بزرگسال

اهمیت اندازه استاندارد صندلی ها

وجود یک استاندارد جهانی در طراحی و ساخت انواع صندلی بسیار حائز اهمیت است. این استاندارد براساس ارگونومی بدن انسانها به وجود آمده است تا به افراد این امکان را بدهد که در مدت زمان نشستن بر روی صندلی، احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشند. عدم بهره مندی از یک صندلی استاندارد باعث می شود تا کاربر در حین استفاده از صندلی، احساس خستگی کند. این درحالی است که هدف استفاده از صندلی، ایجاد احساس آسایش و راحتی در کاربر است. اندازه استاندارد صندلی ها شامل مواردی می شود که در ذیل به طور مختصر به آنها اشاره می کنیم.

  1. فاصله سطح زمین تا نشیمن

فاصله سطح زمین تا نشیمن باید به نحوی باشد تا کاربر صندلی بتواند به راحتی بر روی صندلی نشسته و یا بلند شود. پاهای کاربر باید با تمام سطح کف پا بر روی زمین قرار بگیرند به نحوی که زانوهای او بعد از نشستن در راستای عمق نشیمن خم گردند. اگر این فاصله کمتر یا زیادتر باشد، پاهای کاربر از نشیمن گاه آویزان بوده و یا بالاتر قرار می گیرند. درنتیجه در هر دو حالت موجب خستگی و عدم آرامش شخص خواهند شد. این فاصله در حالت استاندارد، بین 40 تا 45 سانتیمتر برای افراد بزرگسال در نظر گرفته می شود.

  1. عمق نشیمن

عمق نشیمن اصطلاحاً به فاصله قسمت جلو تا انتهای نشیمن یک صندلی اطلاق می شود. این فاصله می بایست به اندازه طول ران پا از زانو تا کمر باشد. عمق نشیمن در طراحی، ساخت و میزان راحتی صندلی بسیار اهمیت دارد. از یک طرف اگر این فاصله کم باشد، صندلی به مقدار کافی تعادل نخواهد داشت و این ناپایداری در طولانی مدت باعث خستگی فرد خواهد شد. از طرفی دیگر اگر این فاصله زیاد باشد، کاربر می بایست در قسمت جلوی صندلی بنشیند که در این صورت بین کمر شخص و پشتی صندلی فاصله ایجاد می شود. این ایجاد فاصله در طولانی مدت برای کاربر مشکلات و ناراحتی هایی در قسمت کمر، ستون فقرات، گردن و پاها ایجاد خواهد کرد. این فاصله در حالت استاندارد، بین 38 تا 45 سانتیمتر برای افراد بزرگسال در نظر گرفته می شود.

فاصله نشیمن از کف زمین و عمق صندلی
  1. عرض نشیمن

عرض نشیمن اصطلاحاً به فاصله سمت راست تا چپ یک صندلی گفته می شود. این فاصله در قسمت جلوی صندلی بیشتر از قسمت انتهایی آن است. زیرا پاهای کاربر در جلوی صندلی باز و در قسمت انتها (کمر) به هم می رسند. اغلب صندلی های استاندارد دارای 45 سانتیمتر عرض در قسمت جلوی نشیمن و 38 سانتیمتر در قسمت عقب هستند.

  1. شیب نشیمن

شیب نشیمن صندلی به نوع کاربرد آن بستگی دارد. صندلی های مخصوص کار با کامپیوتر و یا میز کار باید تخت و بدون زاویه باشند. در این حالت کاربر به راحتی به میز کار خود دسترسی خواهد داشت. اما برای راحت نشستن بر روی صندلی، لازم است تا کف آن بین 5 الی 8 درجه به سمت عقب شیب داشته باشد. این میزان شیب موجب می شود تا کاربر به هنگام نشستن از روی صندلی به سمت جلو نلغزد.

عرض و شیب نشیمن صندلی

  1. شیب پشتی

پشتی صندلی اغلب باید به سمت عقب خم شود. به صورت استاندارد این شیب برای صندلی های ناهارخوری می بایست به میزان 5 درجه باشد. برای صندلی های راحتی نیز این شیب بین 10 تا 15 درجه در نظر گرفته می شود. اما اگر نیاز باشد تا این میزان بیشتر شود، حتما باید شیب قسمت نشیمن هم افزایش یابد. زیرا در غیر این صورت، کاربر به جلو میلغزد و احساس راحتی و آرامش نخواهد داشت.

  1. انحنا و ارتفاع پشتی

پشتی یک صندلی استاندارد باید به نحوی طراحی شود تا کل ناحیه کمر و پشت کاربر را پوشش دهد. صندلی باید در قسمت قرار گرفتن گودی کمر دارای یک قوس محدب و در قسمت پشت دارای قوس مقعر باشد. اما ارتفاع ناحیه گودی کمر برای یک صندلی استاندارد بین 10 تا 20 سانتیمتر در نظر گرفته می شود. این قسمت بهتر است به شکل محدب طراحی شود و یا کلا خالی باشد. ارتفاع ناحیه پشت نیز به طور معمول باید بین 30 تا 40 سانتیمتر باشد. البته این ارتفاع در برخی مدل های خاص بیشتر است.

شیب پشتی و اندازه دسته های صندلی

  1. اندازه دسته ها

دسته های صندلی باید طوری طراحی شوند که ساعدهای کاربر به صورت کامل روی آنها قرار بگیرند. همچنین شانه ها نیز بعد از قرار گرفتن ساعدها بر روی دسته صندلی، می بایست در حالت معمول خود باشند. اصولاً در یک صندلی استاندارد، طول دسته ها بین 25 تا 30 سانتیمتر در نظر گرفته می شود. ارتفاع دسته ها نیز از کف نشیمن حدود 20 سانتیمتر و عرض آنها نیز به طور میانگین 5 سانتیمتر است.

کلام آخر

کلیه اندازه های این مقاله براساس استاندارد ارگونومیک بیان شده است. پیروی از اندازه استاندارد صندلی موجب می شود تا صندلی ساخته شده بیشترین آرامش را برای کاربر فراهم کند. اما امروزه طراحان و سازندگان باتوجه به نیازهای مختلف، صندلی های متفاوتی با اندازه های خاص طراحی و اجرا می کنند. اگرچه ممکن است در طراحی صندلی های خاص، همه این استانداردها رعایت نشوند، ولی به گونه ای طراحی می شوند تا زمینه آسایش و راحتی حداکثری کاربر فراهم گردد.

مشاهده و خرید انواع صندلی های چوبی مخصوص آتلیه عکاسی
صفحه آدونیس در اینستاگرام
4.6/5 - (19 امتیاز)

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “اندازه استاندارد صندلی های بزرگسال

  1. مسعود گفت:

    خیلی خیلی این مطلب شما مفید بود. تمام اندازه ا رو با جزئیات کامل توضیح داده بودین. واقعاً ممنونم.

    1. milad گفت:

      خواهش میکنیم. خوشحالیم که مورد استفاده شما واقع شده و رضایت شما رو هم در بر داشته.

  2. صدف یزدانی گفت:

    اولش که وارد صفحه شدم سادگی و استفاده نکردن از المان های گرافیکی داخل سایت تو ذوقم خورد اما مطلب مفیدی بود و کلی به دردم خورد. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *