شناخت چوب

ام دی اف چیست؟

ام دی اف چیست؟

ام دی اف یا MDF نام یکی از فرآورده های چوبی است و امروزه کمتر کسی وجود دارد که اسم آن را نشنیده باشد. از MDF در ساخت انواع وسایل چوبی از قبیل تخت، کمد، کابینت، میز کامپیوتر و … استفاده می شود. اما ام دی اف چیست و چرا به آن MDF می گویند؟ از چه چیزی و چگونه ساخته شده است؟ ویژگی های کاربردی آن چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ در این مقاله سعی شده تا به همه این پرسش ها پاسخ داده شود. پس برای رسیدن به جواب همه این پرسش ها با ما همراه باشید.

ام دی اف یا MDF چیست؟

ام دی اف یا MDF نوعی فرآورده چوبی است که مخفف عبارت Medium-Density Fiberboard به معنی تخته فیبر با چگالی متوسط می باشد. چگالی ام دی اف به طور میانگین بین 650 تا 800 کیلوگرم در هر متر مکعب است. MDF در هر ضخامتی توسط تکه های بسیار ریز و نرم چوب یا همان الیاف های چوب ساخته می شود. این الیاف ها از چوب درخت طی فرایندهای تولید ام دی اف به وجود آمده، پس از ترکیب با چسب مخصوص در معرض گرما قرار گرفته و پرس می شوند تا تخته فیبر به دست آید.

MDF از خواص مکانیکی و فیزیکی بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل در برابر پوسیدگی، ترک خوردگی، فرسایش و… مقاوم تر از چوب های طبیعی میباشد. علاوه بر آن دانسیته چوب ام دی اف در تمام سطوح آن یکنواخت است و استحکام آن بسیار بالا میباشد.

فرایند تولید ام دی اف

ام دی اف از الیاف چوب ساخته می شود. اما این الیاف چگونه تولید می شوند؟ ابتدا در کارخانه های بزرگ تولید MDF، قطعات چوب درخت ها، در دستگاهی به نام چیپر قرار داده می شود. کار این دستگاه خرد کردن شاخ و برگ های قطع شده درختان و تبدیل آن به قطعات کوچکتر می باشد. به این قطعات کوچکتر اصطلاحاً چیپس گفته می شود. سپس این چیپس ها پس از شست و شو، در دستگاهی به نام ریفاینر قرار داده می شوند. در این مرحله چیپس های چوب، توسط بخار آب تحت فشار و دمای بالا، آسیاب می شوند تا الیاف چوب تولید شود.

دیتگاه چیپر مخصوص خرد کردن چوب

* دستگاه چیپر. کار این دستگاه خرد کردن شاخ و برگ های قطع شده درختان است.

در مرحله بعد، به الیاف چسب اضافه می شود تا الیاف پس از خشک شدن از استحکام بیشتری برخوردار باشند. به منظور کاهش جذب آب تخته فیبر، به الیاف آن پارافین اضافه می شود. مخللوط الیاف، چسب و پارافین، در فرمینگ به صورت کیک درآمده و در دستگاه پرس فشرده می شوند. در انتها، دو سطح ورق های پرس شده به منظور یکنواختی سنباده زده شده و سپس اندازه بری می شوند.

چیپس چوب

* چیپس تولید شده در دستگاه چیپر

کاربردهای ام دی اف در صنعت چوب

تخته فیبر با چگالی متوسط به دلیل خواص فیزیکی و مکانیکی بالایی که دارد، دارای کاربردهای فراوانی در صنعت است. فارغ از خصوصیات و ویژگی های آن، MDF به صورت روکش دار و یا خام مورد استفاده قرار میگیرد. نوع روکش دار آن، اغلب در ساخت کابینت، کمد، سرویس خواب، میز کار اداری و… مورد استفاده قرار می گیرد. نوع خام آن اغلب زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که سازنده قصد رنگ کردن محصول نهایی را داشته باشد. از دیگر کاربردهای ام دی اف می توان به استفاده از آن به عنوان دیوارپوش، کفپوش و قرنیزهای روکش دار اشاره کرد.

کابینت آشپزخانه ساخته شده با ام دی اف

* نمونه ای از کابینت آشپزخانه ساخته شده با MDF

ویژگی های فنی ام دی اف

ورق های ام دی اف دارای ویژگی های خاص و منحصر بفردی هستند که موجب استقبال بالای استفاده از آنها در صنعت چوب شده است. به تعدادی از این ویژگی ها در زیر اشاره می شود.

  1. چگالی

چگالی MDF بین 650 تا 800 کیلوگرم بر متر مکعب است. این عدد به این معنی است که وزن یک متر مکعب از MDF بین 650 تا 800 کیلوگرم است.

  1. ضخامت

ورق های ام دی اف با ضخامت های مختلفی تولید می شوند. ضخامت های استاندارد MDF 3، 4، 5، 6، 8، 10، 12، 16، 18، 20، 25، 32 و 38 میلیمتری است. در برخی موارد برای نیازهای خاص ضخامت های 45-30 و 60-45 میلیمتری نیز تولید می شوند. اما رایج ترین ضخامت های مورد استفاده در بازار 3، 6، 8، 12، 16 و 25 میلیمتری می باشند.

ضخامت های مختلف ام دی اف

* نمونه ای از ورق های ام دی اف خام در ضخامت های مختلف

  1. ابعاد

ام دی اف ها در تراز جهانی در 5 اندازه مختلف تولید و در بازار عرضه می شوند:

  • 4100 × 1830 میلیمتر
  • 3660 × 1830 میلیمتر
  • 2840 × 1220 میلیمتر
  • 2440 × 1220 میلیمتر
مزایای ام دی اف
  • قیمت بسیار مناسب نسبت به چوب طبیعی
  • کمک به حفظ محیط زیست به دلیل استفاده از خرده چوب های بازیافتی در تولید MDF
  • تنوع بالا در طرح و رنگ روکش ها
  • به راحتی مانند چوب قابل برش، سنباده زنی و ماشین کاری می باشد
  • ورقه های آن دارای سطحی کاملا صاف و متراکم می باشند
  • برخلاف چوب هیچ گونه گره ای در داخل انواع فیبر وجود ندارد
  • پایداری ابعاد و مقاومت مناسب در برابر پوسیدگی، رشد انواع قارچ ها و حشرات موذی
  • چگالی یکسان در تمامی سطوح ام دی اف
  • مقاوت بالا در برابر تغییرات آب و هوایی از قبیل گرما، سرما و رطوبت
  • قابلیت شکل دهی آسان توسط دستگاه های فرزکاری
  • و …
معایب ام دی اف

علاوه بر مزایای بسیار زیادی که در بالا به آنها اشاره شد، MDF معایبی نیز دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم

  • در چسب مخصوص تولید MDF مواد شیمیایی خاصی به کار رفته است. این مواد شیمیایی، در فرایند تولید MDF گازی به نام فرمالدئید آزاد می کنند که برای سلامتی انسان مضر است. البته بخش اعظمی این گاز پس از اتمام مراحل تولید از بین می رود. اما تا مدتی، میزان کمی از این گاز به هنگام کار با MDF در فضا پخش می شود.
  • MDF به تنهایی از مقاوت بالایی برخوردار است. اما اگر به هر دلیلی دچار ترک خوردگی یا شکست شود، اتصال دوباره قطعات به شدت دشوار خواهد بود.
  • اگر MDF در معرض رطوبت یا آب قرار گیرد، به احتمال بسیار زیاد متورم می شود.
سخن پایانی

امروزه دیگر هیچ سازه چوبی‌ای وجود ندارد که با ام دی اف قادر به ساخت آن نباشیم. با چسباندن قطعات مختلف ام دی اف به یکدیگر به راحتی می‌توانیم هر شکل و فرمی با آن‌ها بدهیم. کار با ام دی اف نیازمند نوآوری و ابتکار بیشتری است و هر روزه در این صنعت شاهد ابداعات و ابتکارات جدیدی هستیم.

 

منبع: ویکی پدیا، چوبینر، توکامگ

بازگشت به صفحه اصلی مجله اینترنتی آدونیس

صفحه آدونیس در اینستاگرام

4.4/5 - (7 امتیاز)

4 دیدگاه در “ام دی اف چیست؟

  1. کامران رستمی گفت:

    مطلب جالب بود. تا الان فکر میکردم ام دی اف رو با کارتن میسازن. خخخ

    1. milad گفت:

      خدا رو شکر که متوجه تفاوتش شدید

  2. میثم گفت:

    سلام ممنونم فرق ام. ددیی اف با نوپانن ددرچیه بنظرم نوپانمم از خرردهه چوب میسازنن

    1. Adonis گفت:

      سلام. همانطور که در این مطلب توضیح دادم MDF یا Medium-Density Fiberboard از خرده های بسیار ریز چوب که تبدیل به الیاف شده اند، تولید شده است. اما نئوپان یا LDF یا Low-Density Fiberboard از خرده های بزرگتر چوب تولید شده‌اند. به صورت ساده تر در ساخت MDF چیپس های چوب آنقدر خرد و نرم می شوند که تبدیل به الیاف می شوند، در حالیکه در ساخت نئوپان این چیپس ها خردتر می شوند ولی تبدیل به الیاف نمی شوند. در این صورت ورق نئوپان از چگالی کمتری نسبت به MDF برخوردار است در نتیجه سبک تر است، استحکام پایین تری دارد، و نسبت به نفوذ آب بسیار ضعیف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *