مبلمان

انواع میز ناهارخوری و ابعاد استاندارد آن

انواع میز ناهارخوری و ابعاد استاندارد آن

میز ناهارخوری یا میز غذاخوری، یکی از مهمترین اقلام دکوراسیون داخلی منازل به شمار می‌آید. میزها عمدتاً در منازل، رستوران‌ها، کافه‌ها و یا هر مکان دیگری به منظور خوردن غذا، مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک میز ناهارخوری از یک سطح صاف و یک، دو یا چهار پایه تشکیل شده است. میزهای ناهارخوری علاوه بر تفاوت در سبک، طرح و جنس، از نظر شکل ظاهری و ظرفیت نیز متفاوت هستند. در ادامه سعی شده تا انواع میز ناهارخوری و ابعاد استاندارد را تنها از نظر شکل و ظرفیت بررسی کنیم.

  1. انواع میز از نظر شکل

میزهای ناهارخوری یا غذاخوری به اشکال مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. رایج ترین این اشکال شامل مربع، مستطیل، دایره، بیضی، لبه دایره‌ای و شش ضلعی هستند. در ادامه تلاش گردیده تا در مورد هر کدام از این اشکال به اختصار توضیحاتی ارائه شود. برای مشاهده اطلاعات و توضیحات تکمیلی درباره هر کدام از این اشکال، به مطلب اختصاصی مربوط به آن مراجعه کنید.

          1-1. مربع

میز ناهارخوری مربعی، رایج‌ترین شکل میزها می‌باشد. این میز عمدتاً برای استفاده دو الی چهار نفر طراحی شده است. اما این میزها قابلیت استفاده تا دوازده نفر را هم دارند. میزهای مربع عمدتاً در رستوران‌ها و کافه ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میز ناهارخوری مربع

سایر ویژگی ها و اطلاعات درباره میزهای مربعی را از اینجا مطالعه کنید.

         1-2. مستطیل

میز ناهار خوری مستطیلی، یکی از انواع کارآمد این میزها هستند. این میز به منظور استفاده دو الی دوازده نفرطراحی شده است. عمده استفاده از این نوع میزها در رستوران‌ها و کافه‌ها می باشد.

میز ناهارخوری مستطیل

سایر ویژگی ها و اطلاعات درباره میزهای مستطیلی را از اینجا مطالعه کنید.

 

         1-3. دایره

میز ناهارخوری دایره‌ای، یکی از کارآمدترین ترین مدل‌ها از نظر اشغال فضا می باشد. طرفداران این مدل افرادی هستند که فضای زیادی برای میز ناهارخوری در مکان خود ندارند. از این رو استفاده از مدل دایره‌ای برای آنها بسیار لذت بخش است. این مدل برای استفاده دو الی دوازده نفر طراحی شده است.

میز ناهارخوری دایره

سایر ویژگی ها و اطلاعات درباره میزهای دایره‌ای را از اینجا مطالعه کنید.

 

         1-4. بیضی

میز ناهارخوری بیضی، یکی از انواع مدل‌های میز ناهارخوری است که ظرفیت نشستن برای دو الی چهار نفر را دارند. این مدل‌ها، به دلیل شکل ظاهری خاصی که دارند، امکان قرار گرفتن در کنار سایر مدل‌ها برای افزایش ظرفیت را ندارند. عمده استفاده از این مدل، در رستوران‌ها و کافه‌ها می باشد.

میز ناهارخوری بیضی

 

سایر ویژگی ها و اطلاعات درباره میزهای بیضی را از اینجا مطالعه کنید.

 

         1-5. لبه دایره‌ای یا D-End

میز ناهارخوری لبه دایره‌ای یکی از انواع رایج میزها می‌باشد. این میز در اصلاح انگلیسی (D-End) به معنای دارای انتهای D شکل نامیده می‌شود. این نوع میز، از نظر خصوصیات ظاهری مشابه مدل مستطیلی می‌باشد. فقط با این تفاوت که در دو انتها، به شکل نیم دایره طراحی شده اند. این مدل ها عمدتاً در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میز ناهارخوری لبه دایره‌ای یا D-End

سایر ویژگی ها و اطلاعات درباره میزهای بیضی را از اینجا مطالعه کنید.

 

         1-6. شش ضلعی

میز ناهارخوری شش ضلعی، یکی از انواع بسیار خاص میزها می‌باشد. این میز به طور اختصاصی برای استفاده شش نفر طراحی شده است. اما می‌تواند در سایزهای بزرگتر تا ظرفیت دوازده نفر را در خود جای دهد. این مدل، به دلیل ظاهر خاصی که دارد کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میز ناهارخوری شش ضلعی

سایر ویژگی ها و اطلاعات درباره میزهای شش ضلعی را از اینجا مطالعه کنید.

 

         1-7. سایر مدل‌ها

علاوه بر مدل ‌های ذکر شده در بالا، مدل‌های دیگری نیز وجود دارند که بیشتر جنبه فانتزی و یا اختصاصی دارند. مانند مدل مثلث، مدل L، مدل مستطیل کشیده (میز ناهارخوری اشرافی) و غیره. این مدل‌ها جزء مدل‌های رایج بازار نیستند و بیشتر براساس نیاز، طراحی و ساخته می‌شوند.

 

  1. از نظر ظرفیت

میزهای ناهارخوری یا غذاخوری از نظر ظرفیت نشستن متفاوت هستند. کوچکترین میزها با ظرفیت یک الی دو نفر و با ابعاد 76 در 76 سانتیمتر هستند. در سایزهای بزرگتر طول و عرض میز متناسب با مدل تغییر می‌کند. البته اندازه‌هایی که در ادامه خواهید دید براساس استاندارد کلی می‌باشند. ولی این اندازه‌ها می‌توانند طبق نیاز شما تغییر کنند. عواملی وجود دارند که در تعیین اندازه یک میز تاثیر می‌گذارند که به طور کامل در نوشته جداگانه‌ای توضیح خواهیم داد. با این حال اکثر میزهای ناهارخوری براساس ظرفیت، به مدل‌های زیر تقسیم می‌شوند.

         2-1. یک الی دو نفره

که شامل میزهای مربع، مستطیل، دایره، بیضی و لبه دایره‌ای می‌شود. مدل شش ضلعی به خاطر ظاهری که دارد مناسب استفاده برای این ظرفیت نیست. هرچند برای استفاده از مدل شش ضلعی با این ظرفیت مانعی وجود ندارد، اما به لحاظ اشغال فضا، توصیه نمی‌شود.

اندازه میزها ناهارخوری دونفره

 

         2-2. دو الی چهار نفره

که شامل میزهای مربع، مستطیل، دایره، بیضی و لبه دایره‌ای می‌شود. مجدداً استفاده از مدل شش ضلعی به دلیلی که در پارگراف قبلی ذکر شد، توصیه نمی‌شود.

اندازه میز ناهارخوری چهار نفره

 

         2-3. چهار الی شش نفره

که شامل میزهای مربع، مستطیل، دایره، بیضی، لبه دایره‌ای و شش ضلعی می‌شود.

اندازه میز ناهارخوری شش نفره

 

         2-4. شش الی هشت نفره

که شامل میزهای مربع، مستطیل، دایره، بیضی و لبه دایره‌ای می‌شود. مجدداً استفاده از مدل شش ضلعی به دلیلی که در بالا ذکر شد، توصیه نمی‌شود.

اندازه میز ناهارخوری هشت نفره

 

         2-5. هشت الی ده نفره

که شامل میزهای مربع، مستطیل، دایره، بیضی و لبه دایره‌ای می‌شود. مجدداً استفاده از مدل شش ضلعی به دلیلی که در بالا ذکر شد، توصیه نمی‌شود.

اندازه میز ناهارخوری ده نفره

 

         2-6. ده الی 12 نفره

که شامل کلیه مدل‌های مربع، مستطیل، دایره، بیضی، لبه دایره‌ای و شش ضلعی می شود.

اندازه میز ناهارخوری دوازده نفره

 

در این نوشته کوتاه سعی شد تا درباره انواع میز ناهارخوری و استانداردهای آن توضیحاتی به همراه تصویر ارائه کنیم. باز هم تاکید می‌کنیم که این ظرفیت‌ها و اندازه‌های متناسب با آنها،  براساس استاندارد است. اما شما می‌توانید براساس نیاز خود میزهایی با ظرفیت‌های بیشتر و اشکال متفاوت برای منازل، رستوران‌ها و یا کافه‌های خود سفارش دهید. هرچند عوامل متعددی وجود دارند که در انتخاب شکل و اندازه میزهای ناهارخوری موثر هستند. از جمله این عوامل می‌توان به متراژ فضای موجود، طولی صندلی‌ها، فاصله بین صندلی‌ها، فاصله میز تا دیوارهای اطراف، و نوع پایه های میز اشاره کرد. این عوامل در نوشته‌ای جداگانه مورد بررسی و تحلیل قرار خواهند گرفت.

 

برای مطالعه و مشاهده بیشتر:
اندازه استاندارد صندلی‌های بزرگسال
صفحه آدونیس در اینستاگرام
4.5/5 - (12 امتیاز)

2 دیدگاه در “انواع میز ناهارخوری و ابعاد استاندارد آن

  1. استاد نجار گفت:

    مطلبتون خیلی کاربردی بود. خسته نباشید.

    1. Adonis گفت:

      سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *